Home / Het belang van goede trainers en hoe je deze behoudt

Het belang van goede trainers en hoe je deze behoudt

Het belang van goede trainers en hoe je deze behoudt

Als fitnessondernemer kan het verleidelijk zijn om al je aandacht te richten op marketing- en verkoopstrategieën. Maar als je wilt dat jouw fitnessstudio op de lange termijn succesvol is, moet je je klanten de best mogelijke ervaring bieden binnen jouw sportschool. Als je goede trainers hebt rondlopen en die de beste begeleiding kunnen geven aan jouw klanten, dan merk je dat de klanttevredenheid snel omhoog zult schieten.

 

Waarom is een goede trainer in de sportschool zo belangrijk?

Een goede trainer in de sportschool is erg belangrijk omdat ze je kunnen helpen om de beste resultaten te bereiken. De trainer kan je helpen om je doelen te bereiken door je te leren hoe je het meeste uit je oefeningen kunt halen, zodat je je doelen sneller kunt bereiken. Ze kunnen ook onder anderen advies geven over welke oefeningen het meest effectief zijn voor jouw fysieke gesteldheid en persoonlijke doelen, een veilige en uitdagende omgeving creëren waarin je kunt groeien en je fysieke conditie kunt verbeteren en je helpen om gemotiveerd te blijven.

Als de trainers in jouw sportschool de juiste en goede begeleiding geven, dan zul je merken dat ze tevreden zijn en erg blij zijn met de dienstverlening die zij verrichten. Dit kan bijvoorbeeld een goede recensie opleveren op Google. Dit is onder andere erg belangrijk voor het vertrouwen die mensen hebben in jouw club.

Het kan ook jouw klantenbinding versterken. Dit zorgt ervoor dat je klanten meerdere mensen jouw sportschool gaan aanbevelen en nog misschien wel het belangrijkste: de sfeer in je sportschool verbeteren.

Tips voor het vinden en behouden van een goede trainer in jouw sportschool.

Zorg voor een beleid op het gebied van trainers

Door een aantal doelstellingen en waarden voor je sportschool op te stellen, wordt het makkelijker trainers hierin mee te nemen waardoor een trainer sneller zal integreren binnen een sportschool. Speel hierbij in op het plezier van het trainerschap. Integreer eventueel de 4 inzichten voor trainerschap in het beleid. Probeer eigen initiatieven van trainers te ondersteunen en help ze hierbij zichzelf verder door te ontwikkelen.

 

 

 

Denk hierbij aan:

– Vragenlijst voor nieuwe trainers.

– Trainersbijeenkomst organiseren.

– Probeer een visieavond te organiseren met alle betrokkenen van de club, zodat het beleid verbeterd kan worden.

– Zorg voor kwalitatief hoogwaardige materialen.

 

Breng de trainers in beeld

Zorg dat de trainers in beeld worden gebracht en geef ze blijk van waardering. Als je op zoek bent naar trainers, maak dat dan op alle mogelijke manieren en zichtbaar.

 

Denk hierbij aan:

– Zorg voor een duidelijke en enthousiaste vacature.

– Zorg dat de trainers zelf kunnen vertellen over hun passie. Interview bijvoorbeeld een trainer en plaats deze op de sociale mediakanalen.

– Zet foto’s van trainers op de website.

– Spreek leden persoonlijk aan over het trainerschap.

 

Zorg voor begeleiding

Voor sportscholen zijn trainers een belangrijk onderdeel en van groot belang voor het succes van een sportschool. Uit onderzoek is gebleken dat de relatie tussen trainers en leden van een sportschool de meest bepalende factor is voor de sportbeleving. Het lijkt logisch dat er goede faciliteiten zijn binnen een sportschool om de werkomstandigheden voor trainers en coaches te optimaliseren.

 

Zorg dus voor een goede ontvangst van nieuwe trainers en begeleid ze tijdens hun trainersloopbaan. Houd rekening met de persoonlijkheid van elke trainer. Ondersteun trainers door ze voldoende materiaal ter beschikking te stellen en laat ze opleidingen volgen.

 

Denk hierbij aan:

– Plaats een nieuwe trainer bij een ervaren trainer.

– Organiseer demonstratietrainingen.

– Organiseer een trainersopleiding.

– Voer persoonlijke gesprekken.

 

 

Investeer in een trainerscoördinator

Om de stabiliteit binnen een vereniging te waarborgen, is het belangrijk om een trainerscoördinator aan te stellen. Deze fungeert als de motor van het trainersbeleid. Door een vast aanspreekpunt te hebben op het gebied van trainingen, gaat de communicatie een stuk sneller. Daarnaast heb je als vereniging iemand die het trainersbeleid uitdraagt. Zorg er wel voor dat de trainerscoördinator het beleid van de vereniging naleeft en niet alleen de eigen visie. Als een soort van manager kan deze coördinator alles in goede banen leiden en een inspirator zijn die mensen durft aan te spreken en in beweging kan brengen.

 

Conclusie:

Goede trainers zijn essentieel voor het succes van jouw sportschool. Door te luisteren naar jouw klanten, je coaches goed op te leiden, duidelijk te zijn, een uitstekende klantervaring te bieden en voortdurend te blijven verbeteren, kun je jouw klanten tevreden houden, de klantenbinding verbeteren en het klantverloop verminderen.

Dit zal bijdragen aan een sterke reputatie en uiteindelijk tot een succesvolle en gezonde fitnessonderneming.

4 medewerkers van Fitleads in rondjes naast elkaar

Wij helpen je graag verder.

Vragen over dit artikel? Of benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Onze experts staan voor je klaar om jouw sportschool leads te bezorgen!

024 234 0409        info@fitleads.nl

Wij zijn een verlengstuk van jouw fitnessonderneming

Wij van Fitleads bieden een compleet online fitnessmarketingconcept. Sterker nog: het meest complete concept binnen de héle branche. Want het zorgt voor een stabiele en gestructureerde aanwas van nieuwe leads.

Tim Thijssen

Directeur van Fitleads

Fitnessmarketeers doen een potje kaarten in de pauze
Het managementteam in het kantoor van Fitleads

Bekijk ook andere berichten

Retentie verhogen met e-mailmarketing

Retentie verhogen met e-mailmarketing

Behoud van bestaande leden voor een sterke sportschool Het aantrekken van nieuwe leden is vaak de focus van veel sportscholen, maar net zo belangrijk is het behouden van je bestaande leden. Leden die opzeggen via de ‘achterdeur’ van je sportschool kunnen op de lange...

Lees meer
Leadopvolging in de fitnessbranche uitbesteden

Leadopvolging in de fitnessbranche uitbesteden

Hoe Fitleads 95% van jouw leads naar een proefles brengt Leadopvolging kan het verschil maken tussen een potentiële klant en een nieuw, betalend lid in jouw sportschool. Het genereren van leads is één ding, maar ervoor zorgen dat die leads ook daadwerkelijk actie...

Lees meer
SEO in de fitnessbranche

SEO in de fitnessbranche

Waarom SEO cruciaal is voor jouw sportschool Als sportschooleigenaar wil je groeien. Meer leden, meer leads en een grotere online zichtbaarheid. Maar hoe bereik je dat? SEO (Search Engine Optimization) is hét antwoord. In deze blog duiken we dieper in op waarom SEO...

Lees meer