In samenwerking met Sense Geurmarketing en de VES

In samenwerking met Sense Geurmarketing en de VES

In samenwerking met Sense Geurmarketing en de VES

In samenwerking met Sense Geurmarketing en de VES (Vereniging Exclusieve Sportcentra)

Op uitnodiging van The Sense Company (https://sense-company.com/) sprak ik namens Fitleads over online marketing binnen de fitnessbranche. Op hun eerste Sense Experience dag waren alle aangesloten clubs van de VES (https://www.exclusievesportcentra.nl/) uitgenodigd.

Op deze dag kregen zo’n 30-tal ondernemers een gehele middag een programma voorgeschoteld waarbij er 6 presentaties waren voorbereid van 15-20 minuten. Fitleads was één van de stops waar fitnessondernemers in groepjes van 5 een presentatie kregen over online marketing. Door de kleine groepen was er onverdeelde aandacht en kon er snel diep worden ingegaan op relevante praktijkvoorbeelden.

Bij de uitnodiging van Sense kwam de vraag naar voren: hoe komen fitnessondernemers uit de Coronacrisis? Waarop ik wist.. Als ze daar nu nog mee moeten gaan beginnen, dan waarschijnlijk niet meer. En als klap op de vuurpijl gaf ik niet het voor de hand liggende antwoord door online marketingcampagnes te opperen. Ik was al bijna gecanceld voor ik aankwam. *smiley face*

Wat moet je doorlopend doen? En waarom?

Vooropgesteld, wij zijn een online marketingbureau, maar enkel online marketing is niet voldoende. Het gaat om de complete mix van online- en offline marketing die je nodig hebt voor een goede marketingaanpak.

Daarnaast is het belangrijk om goed met je data om te gaan, weten wat er speelt en welke invloed bepaalde marketingbeslissingen hebben gehad op je eindresultaat.

Mijn presentatie die dag ging over het benutten van bestaande data, maar waar je hoogstwaarschijnlijk te weinig mee doet. Het gaat dan om oud-leden en oud-leads. Gemiddeld wordt 30% van de leads uiteindelijk lid. Dat betekent dat elke maand 70% van de gegenereerde leads afvalt. Doe dat een jaar lang en je hebt een enorm bestand van oud-leads, die interesse hebben gehad, maar nog niet klaar waren voor de volgende stap. Als je deze data goed bewaard kan je daar naar verloop van tijd marketingcampagnes voor bedenken in de vorm van telemarketing en/of geautomatiseerde e-mailmarketing.

En datzelfde kan je doen voor al je oud-leden. Ga maar eens na hoeveel opzeggingen je per jaar hebt. Zulke bestanden zijn goud waard. Een oud-lid benaderen is relatief laagdrempelig. Ze kennen de club, de mensen en omgeving. Ze hebben ooit al eens voor je gekozen. Doe je best om deze mensen terug te halen!

Bekijk je bestaande data eens goed. Hoe groter je bestanden zijn, des te meer valt er uit te halen. Verzin eens een leuke methode om deze mensen te heractiveren. Hulp nodig? Connect ons.