Er zijn nogal wat theorieën (en misvattingen) over kosten aan marketing en de winst die het oplevert. Wij vinden het belangrijk om daar een blog over te schrijven om zo meer inzicht te geven.
In theorie is het simpel als je een x bedrag investeert in fitnessmarketing, hoop je en wil je dat daar uiteindelijk een hoger bedrag uitkomt. Maar hoe dan? En hoeveel dan? En hoe lang mag het duren? En wat mag het kosten? En wanneer ben je eigenlijk tevreden?
Bij Fitleads weten we dat de winst die een investering op kan leveren afhankelijk is van een x aantal factoren en ook nog eens factoren die blijvend veranderen. Dit weten we doordat we al meer dan vijf jaar data analyses maken (en bijhouden) voor onze klanten en ook voor ons interne bedrijfsvoering.
Je start natuurlijk met leadgeneratie voor je sportschool om ervoor te zorgen dat je ledenaantal groeit en dus ook je omzet. Je weet vast ook wel dat in de fitnessbranche leadgeneratie ‘erbij hoort’. Leden komen en leden gaan en de toevoer moet daarvoor stabiel zijn.
Een aantal belangrijke weetjes over leadgeneratie en winstgevendheid:
Van een nieuw geschreven lid via leadgeneratie heb je nog maanden profijt.
Een lead die lid wordt, word dat gemiddeld voor 18 maanden. Dat betekent dus dat wanneer er in maand één van de samenwerking 5 nieuwe leden zijn deze in de volgende maanden nog steeds geld opleveren. Je kunt dus stellen dat je op een bepaald moment een x aantal leden moet hebben om winst te maken op je investering (je marketing).
Leadgeneratie is geen casino, maar een doorlopend proces.
Sommige sportschooleigenaren hebben de vraag kan ik even één maand een campagne aanzetten om even wat leden te scoren? Dan is ons antwoord nee. Dan kan je beter dat geld op rood of zwart in het casino zetten, want in een maand ‘even snel wat leden scoren’ is niet ons concept. Het zal vast wel eens werken hoor! Een gelukje, net zoals je in het casino kan hebben. Een investering zoals in dit geval advertentiebudget en de marketingfee wil je natuurlijk terugverdienen, maar in een tijd van een maand is dat niet realistisch (of een gelukje).
Leadgeneratie via Fitleads betekent samenwerken.
Wanneer we gaan samenwerken betekent dit ook samenwerken. Om voor de juiste campagnes te zorgen voor je sportschool ontvangen we graag passend beeldmateriaal die we kunnen opmaken. Ook zien we graag dat de Google Reviews op orde zijn en de Socials. Wanneer je veel slechte reviews ziet over een restaurant ga je er ook minder snel eten, toch? Dit betekent dat wanneer we zorgen voor significant meer verkeer naar je website en socials je deze bezoekers vertrouwen wil teruggeven (goede reviews). Een belangrijk aspect wanneer het aankomt of wel of geen winstgevende leadgeneratie. Dit hebben we natuurlijk niet zelf verzonnen, maar de data wijst uit dat persoonlijke, consequente content en goede reviews bijdragen aan het aantal leads en ook aan het aantal leads dat uiteindelijk lid wordt.
De juiste leadopvolging voor winstgevendheid
We hebben het al vaker gezegd, maar een samenwerking met Fitleads betekent samenwerken. Al leveren wij maandelijks meer dan 100 leads aan, als de sportschool de leads niet (juist) opvolgt zal er geen winst ontstaan. Het is belangrijk dat leads snel en structureel gebeld worden. Dat ze snel ingepland worden voor een gratis proefles om de sfeer te proeven en daadwerkelijk lid te worden. Een goed overzicht is belangrijk. Wij kunnen de leadopvolging ook uit handen nemen.
Terugkomend op de 1e vraag: is leadgeneratie duur of levert het geld op?
Leadgeneratie levert geld op, mits het proces wordt aangehouden en er samengewerkt wordt aan de juiste online strategie. Los van de verschillende factoren hebben we een rekenvoorbeeld gemaakt. Het is een fictief voorbeeld. Uitgegaan van € 450,- advertentiebudget en € 500,- marketingfee.
Zoals je ziet is de investering die je doet vanaf maand 3 terugverdient in dit voorbeeld. Vanaf daar levert leadgeneratie geld op en maak je daadwerkelijk winst. In maand één levert het ook geld op, maar nog geen winst ten opzichte van je investering.