Home / Leadopvolging

Leadopvolging

Dave Elkington en Ken Krogue begonnen in 2004 het Amerikaanse bedrijf InsideSales. Al gauw merkten ze beiden op dat hoe sneller je reageert op een lead, hoe meer ze bereid waren om tot actie over te gaan. Geïntegreerd door dit verschijnsel gingen ze op zoek naar experts op dit verder uit te diepen. Ze kwamen in contact met de expert Dr. James Oldroyd en hij kwam met opvallende resultaten.

Woensdagen en donderdagen zijn de beste dagen om iemand te bellen. Op deze dagen heb je 49,7% meer kans van slagen, dan op andere dagen. Tussen 16:00 en 18:00 uur is de beste tijd om te bellen, als je als doel hebt om in contact te komen met een nieuwe lead. In dit tijdsbestek heb je 114% meer kans van slagen, dan op de slechtste tijd, namelijk na de lunch. Tussen 08:00 en 09:00 uur en tussen 16:00 en 17:00 uur zijn de beste tijden om te bellen, als je doel het kwalificeren van een lead of een afspraak maken met een lead is. In dit tijdsbestek heb je 164% meer kans dan tussen 13:00 en 14:00 uur, de slechtste tijd.

  • De kans in contact te komen met een lead is binnen één uur 10 keer groter, dan na één uur;
  • De kans om een lead te kwalificeren per uur zes keer kleiner wordt;
  • Elke poging van je verkopers om na 20 uur nog in contact te komen met een lead, je mogelijkheid om leads te kwalificeren schade aandoet;
  • De kans om binnen vijf minuten in contact te komen met een lead, 100 keer groter is dan binnen 30 minuten;
  • De kans om binnen vijf minuten een lead te kwalificeren, 21 keer groter is dan binnen 30 minuten

Waarom is een snelle reactietijd nou zo belangrijk? En het antwoord:

  1. Neem je direct contact op met je lead, dan weet je waarschijnlijk waar hij zit. Met andere woorden, je lead heeft net een formulier op je website ingevuld en grote kans dat hij nog steeds achter zijn laptop zit met een telefoon binnen handbereik.
  2. Neem je direct contact op met je lead, dan ben je nog in zijn gedachte. De gemiddelde reactietijd op een nieuwe lead is 46 uur en 53 minuten. Kan jij je nog herinneren welke websites je twee dagen geleden hebt bezocht?
  3. Het heeft te maken met een ‘wow-effect’. Dave en Ken ontwikkelde een technologie waarmee een lead binnen 8 à 9 seconden gebeld kan worden. Ze waren aanvankelijk bang dat mensen hiervan zouden schrikken. Het tegenovergestelde was waar. Mensen waren onder de indruk van de snelheid waarmee wij reageerden. Ze voelden een emotionele respons dat zorgde voor vertrouwen.

Hoe snel moet een lead gebeld worden? Direct. En hoe vaak moet een lead gebeld worden? Voortdurend.

Om precies te zijn nemen bedrijven na gemiddeld 24 uur en 53 minuten contact op met hun lead. Een verkoper probeert gemiddeld 1-3 keer om contact te leggen met een lead.

Hoe we aan deze cijfers komen? Voor hetzelfde geld is dat allemaal, in het kader van een verkooppraatje, uit de duim gezogen! Nou, nee. Het bekende Forbes heeft de afgelopen 5 jaar uitgebreid onderzoek gedaan onder 10.000 bedrijven in diverse branches. Dit hebben zij simpelweg gedaan door een leadgenererend formulier op de websites van deze bedrijven in te vullen en te meten hoe vaak en wanneer er contact werd opgenomen.
Dit onderzoek is gepubliceerd door Forbes.com en ook door Harvard Business Review.

Vond je dit leuk om te lezen? Misschien heeft dit het thema leadopvolging wel in een ander daglicht gezet?

Er is veel research gedaan naar het opvolgen van leads en het onderwerp komt vaak naar voren in boeken over (online)marketing. Wekelijks even speuren naar nieuwe info doet mij toch weer beseffen hoe belangrijk dit onderwerp is en hoe waardevol één lead is, indien goed opgevolgd. Er zijn zo veel variabalen en factoren waardoor leadopvolging kan vallen of staan. Dat maakt het voor mij uitdagend en interessant. Ik ben nog niet uitgeleerd maar kan je zeker met het een en ander verder helpen. En deel graag mijn enthousiasme en stukje kennis via deze weg.

4 medewerkers van Fitleads in rondjes naast elkaar

Wij helpen je graag verder.

Vragen over dit artikel? Of benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Onze experts staan voor je klaar om jouw sportschool leads te bezorgen!

024 234 0409        info@fitleads.nl

Wij zijn een verlengstuk van jouw fitnessonderneming

Wij van Fitleads bieden een compleet online fitnessmarketingconcept. Sterker nog: het meest complete concept binnen de héle branche. Want het zorgt voor een stabiele en gestructureerde aanwas van nieuwe leads.

Tim Thijssen

Directeur van Fitleads

Fitnessmarketeers doen een potje kaarten in de pauze
Het managementteam in het kantoor van Fitleads

Bekijk ook andere berichten

Retentie verhogen met e-mailmarketing

Retentie verhogen met e-mailmarketing

Behoud van bestaande leden voor een sterke sportschool Het aantrekken van nieuwe leden is vaak de focus van veel sportscholen, maar net zo belangrijk is het behouden van je bestaande leden. Leden die opzeggen via de ‘achterdeur’ van je sportschool kunnen op de lange...

Lees meer
Leadopvolging in de fitnessbranche uitbesteden

Leadopvolging in de fitnessbranche uitbesteden

Hoe Fitleads 95% van jouw leads naar een proefles brengt Leadopvolging kan het verschil maken tussen een potentiële klant en een nieuw, betalend lid in jouw sportschool. Het genereren van leads is één ding, maar ervoor zorgen dat die leads ook daadwerkelijk actie...

Lees meer
SEO in de fitnessbranche

SEO in de fitnessbranche

Waarom SEO cruciaal is voor jouw sportschool Als sportschooleigenaar wil je groeien. Meer leden, meer leads en een grotere online zichtbaarheid. Maar hoe bereik je dat? SEO (Search Engine Optimization) is hét antwoord. In deze blog duiken we dieper in op waarom SEO...

Lees meer