Lead generatie

Wat is leadgeneratie?

Lead generatie

Leadgeneratie is het werven van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst met als doel deze tot klant te maken. Er zijn verschillende vormen van leadgeneratie. Zo gebeurt dit vaak telefonisch door middel van cold calling; het bellen van een lijst met namen. Tegenwoordig vindt er ook vaak online leadgeneratie plaats. Het voordeel van online leadgeneratie is dat dit goed te meten is.

Warme en koude leads

Warme leads zijn mensen die aan hebben gegeven geïnteresseerd te zijn in het product of dienst. Denk hierbij aan mensen die contactformulier op de website hebben ingevuld of een e-book hebben gedownload. Koude leads hebben geen dergelijke interesse aangegeven. Dit zijn vaak gekochte lijsten met persoonlijke gegevens die ‘koud’ benaderd worden. Het conversiepercentage van warme leads zal dus hoger zijn dan die van koude leads.

Online leadgeneratie voor Sportscholen

Online leadgeneratie vindt veelal plaats via Google Ads, Display, social media, E-mailmarketing, content marketing en SEO. Door middel van tracking-codes en specifieke landingspagina’s is het meten van leads die per campagne binnenkomen goed te meten. Bij Fitleads maken we gebruik van Google Ads, Social media marketing en email marketing, daarnaast zijn onze websites SEO-geoptimaliseerd. Leadgeneratie door middel van zoekmachines zorgen over het algemeen voor warmere leads dan via social media marketing. Dit komt doordat mensen via zoekmachines al op zoek zijn naar het product, dienst of oplossing voor een probleem. Hierdoor zijn zij verder in de oriëntatiefase en het aankoopproces. Bij social media marketing zijn de mensen niet opzoek wanneer de advertentie getoond wordt, er zullen dus ook mensen bereikt worden wanneer zij zich niet in het aankoopproces bevinden.

Hoe leads genereren?

Online kanalen zoals Google en social media bieden goede mogelijkheden voor leadgeneratie door middel van advertenties. Verder zijn er affiliate marketing platforms waarop het mogelijk is jouw bedrijf aan te melden en hier een vergoeding per lead te betalen aan adverteerders die jouw bedrijf aanbevelen. Dit is voornamelijk interessant voor landelijke organisaties. Voor lokale ondernemingen zoals sportscholen is dit minder interessant omdat er minder adverteerders beschikbaar zullen zijn om jouw onderneming te promoten. Enkele bekende affiliate marketing platforms zijn Daisycon en tradetracker.

Verschil B2B & B2C leadgeneratie

Het aankoopproces van klanten bij business to business is complexer. Er wordt hier vaak meer vooronderzoek gedaan dan bij business to consumer leadgeneratie. Het is daarom bij B2b leadgeneratie van belang om de juiste informatie in dit aankoopproces aan te bieden. Zo heeft de klant de mogelijkheid om zich te oriënteren en word jouw bedrijf top of mind gedurende de oriëntatiefase. Wanneer deze klaar is tot aankoop over te gaan is de kans groot dat deze terug zal keren naar het punt waar zij goed geïnformeerd werden (lees: jouw website). Bij b2c leadgeneratie zijn advertenties die net voor het aankoopproces plaatsvinden van belang om top of mind te zijn tijdens het aankoopproces.

Leadgeneratie in de fitnessbranche

Fitleads is een leadgeneratie bureau voor sportscholen en boutique studios. Ons team is gespecialiseerd in online leadgeneratie voor sportscholen. Door ons nauwe klantcontact zorgen we ervoor dat deze leads goed opgevolgd worden en dat deze leads ook daadwerkelijk tot meer klanten leiden. Wil jij een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te ontdekken wat Fitleads voor jou kan betekenen? Vraag dan hier informatie aan.