whatsapp

Whatsapp voor bedrijven

whatsapp

Wereldwijd maken veel bedrijven al effectief gebruik van WhatsApp om te communiceren met hun klanten. WhatsApp Business belooft het voor de klant makkelijker te maken om in contact te komen met bedrijven. Natuurlijk creëert deze ontwikkeling ook voor de bedrijven een nieuwe mogelijkheid om het contact met hun klanten en prospects te onderhouden.

MOGELIJKHEDEN VAN WHATSAPP BUSINESS

Whatsapp Business heeft uiteraard mogelijkheden die de standaard versie van Whatsapp niet heeft. Dit zijn er vijf, namelijk:

Bedrijfsprofiel: Door een bedrijfsprofiel aan te maken krijgen jouw klanten handige informatie te zien over jouw bedrijf, zoals een algemene beschrijving, e-mailadres, adresgegevens en openingstijden.

Handige berichttools: Na het installeren van de app krijg je vast veel berichten binnen. Om je wat tijd te besparen heeft de WhatsApp Business-app handige berichttools ingebouwd, zoals snelle antwoorden, automatische begroetingen en afwezigheidsberichten. Hierover later meer.

WhatsApp Business ft. WhatsApp Web: Je installeert WhatsApp Business wel op een telefoon maar gelukkig hoef je deze berichten niet allemaal te beantwoorden via een telefoon. Middels WhatsApp Web reageer jij snel en eenvoudig via de desktop, laptop of tablet.

Berichtstatistieken: Meten is weten. Met WhatsApp Business houd je eenvoudig bij hoeveel berichten je hebt verstuurd, hoeveel berichten je ontvangt en welke berichten wel/niet worden gelezen. Het zijn ietwat simpele statistieken maar wellicht dat hier in de toekomst meer mee kan worden gedaan. WhatsApp heeft zelf al aangegeven dat de statistieken in de nabije toekomst worden uitgebreid met de gemiddelde reactietijd.

Accounttype: Omdat jij je zakelijke account kan laten verifiëren, krijg je een groen vinkje bij je bedrijfsnaam. Zo kunnen consumenten makkelijk zien dat ze met een betrouwbaar account aan het chatten zijn.

Vooralsnog is het gebruik van WhatsApp Business helemaal gratis en is de app vooral bedoeld voor kleine bedrijven. In de toekomst gaat de dienst waarschijnlijk wel geld kosten. Vermoedelijk zijn deze kosten dan wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

WHATSAPP BUSINESS AANMAKEN

Jij wilt nu vast per direct aan de slag met WhatsApp Business. Daarom leggen wij binnen vijf korte stappen haarfijn uitgelegd hoe jij een account aanmaakt en klanten voortaan met jouw bedrijf kunnen appen.

 

  1. DOWNLOAD DE APP EN VERIFIEER JE ACCOUNT

Ga naar de Google Play Store/App Store, tik ‘WhatsApp Business’ in en download de app. Vervolgens is het zaak om je zakelijke telefoonnummer te verifiëren. Dit kan zowel een 06-nummer zijn als een vast nummer. Wil je een vast telefoonnummer koppelen aan WhatsApp Business? Dan kan je de app op een willekeurige telefoon downloaden en verifieer je eenvoudige het vaste telefoonnummer.

  1. BEDRIJFSINFORMATIE INVULLEN

Wanneer je verificatie is gelukt mag je de naam van jouw bedrijf en het logo invullen. Let op! Je kan je bedrijfsnaam maar één keer invullen en dat is in dit scherm. Controleer dus extra goed of de juiste letters in Caps Lock zijn en of er geen spelfouten in de naam zitten. Het logo kan je later nog wel aanpassen.

  1. WHATSAPP BUSINESS GEBRUIKEN

Nu kom je in het startscherm van WhatsApp Business en dit lijkt op je persoonlijke WhatsApp. Onder Chats komen alle berichten van je klanten binnen, onder Status kan je een Instagram story-achtige status delen die 24 uur blijf staan en via Oproepen is het tevens mogelijk om te (video) bellen met je klanten.

Via de drie puntjes rechtsboven kan je nog wat extra opties gebruiken:

WhatsApp Web: ga naar https://web.whatsapp.com/ en scan de QR-code op je telefoon. Nu ontvang je alle chats op je desktop, laptop of tablet.

Labels: in WhatsApp Business is het mogelijk om chats te voorzien van labels. Zo kan je klanten en prospects onderscheiden, maar ook voltooide bestellingen of niet afgehandelde klachten.

Instellingen: onder Instellingen kan je de bedrijfsgegevens van jouw bedrijf invullen. Klik op Bedrijfsinstellingen en vul je profiel in met informatie over het bedrijf, adresgegevens, openingstijden en je website.

BERICHTINSTELLINGEN GEBRUIKEN

Een handige feature van WhatsApp Business is het instellen van verschillende type berichten. Deze berichten kan je aanpassen via Bedrijfsinstellingen.

AFWEZIGHEIDSBERICHT

Onder afwezigheidsbericht kan je aangeven of je een automatisch bericht wilt laten verzenden wanneer je niet aanwezig bent. Ons advies is om dit gewoon uit te laten en te reageren wanneer je de mogelijkheid hebt. Mocht je voor een langere tijd afwezig zijn, dan is het ook mogelijk om een collega tijdelijk de WhatsApp Business van je bedrijf te laten beheren.

BEGROETING

Onder begroeting kan je een leuk bericht verzenden wanneer mensen voor het eerst met je bedrijf WhatsAppen. Daarnaast is het mogelijk om alle mensen die langer dan 14 dagen inactief zijn, een herinnering te sturen. Het is aan jou of je hier wel/niet gebruik van wilt maken maar wij raden het af. Consument reageren wellicht negatief wanneer ze ook al (promotionele) berichten in WhatsApp krijgen.

 

SNELLE ANTWOORDEN

Wellicht krijg je na een tijd het idee dat je vaak dezelfde vragen moet beantwoorden. Ook hier heeft WhatsApp Business een handige feature voor ingebouwd. Met Snelle antwoorden kan je sneltoetsen instellen waardoor je niet iedere keer hetzelfde verhaal hoeft te typen. Dit scheelt jou weer tijd.

Bron: https://tobefound.nl/