Marketing

Tips voor ondernemers uit linkbuilding

Marketing

Wat is linkbuilding en waarom wordt het gedaan?

Linkbuilding is het verkrijgen van verwijzingen van andere websites naar jouw eigen website. Dit wordt gedaan omdat links een belangrijke ranking factor van zoekmachines zijn. Het verkrijgen van verwijzingen vergroot jouw online autoriteit en zorgt dat je hoger in zoekmachines vertoond word. Hoger vertoond worden in zoekmachines leidt tot meer naamsbekendheid, autoriteit, omzet, connecties en klanten.

Hoe vertalen linkbuilding technieken zich naar tips voor ondernemers?

Wanneer je begint als ondernemer zal je waarschijnlijk een natuurlijk linkbuilding-profiel hebben. Een profiel met grotendeels vrienden, familie, collega’s en kennissen. Een groot deel van deze links zullen voor jouw onderneming van lage kwaliteit zijn, maar een goed begin voor het vergroten van jouw offline ondernemersautoriteit. Via via leveren deze connecties waarschijnlijk enkele klanten op en zijn een goede basis voor de start van jouw onderneming.

Links van hoge kwaliteit zijn lastiger te vinden maar leveren ook meer waarde op. Links van hoge kwaliteit vergroten je autoriteit meer dan links van lage kwaliteit. Een hoge kwaliteit link is een link van een website die veel verwijzingen heeft van andere websites. Wanneer een website/persoon/bedrijf met hoge autoriteit in het veld naar jouw linkt helpt dit aanzienlijk meer. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een bedrijfsfitness-abonnement op te zetten voor de werknemers van een ondernemer met een eigen bedrijf. Of een connectie met kapitaal die het mogelijk maakt om de opening van een tweede vestiging te financieren. Of een professioneel atleet die jouw sportschool aanbeveelt als de plek om in vorm te komen.

Links met een hoge autoriteit leveren dus meer op dan links met een lage autoriteit.

Hoe verkrijg je links van hoge autoriteit?

In onderstaand lijstje zijn manieren die online worden gebruikt om links met een hoge autoriteit te krijgen, we zullen proberen deze manieren te vertalen naar offline manieren:

  1. Tutorials
  2. Gast bloggen
  3. Data-gedreven content
  4. Resource page linkbuilding

Tutorials

Leg uitgebreid uit wat je allemaal weet over een bepaald onderwerp. Een tutorial met uitgebreide uitleg hoe een activiteit van a-z succesvol uit te voeren leidt online vaak tot link van autoritaire bronnen. Mensen die deze tutorials volgen en uiteindelijk uitgroeien tot een autoriteit zullen in veel gevallen niet vergeten waar ze hun eerste informatie hebben opgedaan.

Gast bloggen

Vraag om bij gerelateerde verenigingen/bedrijven/ondernemingen te mogen presenteren. Houd bijvoorbeeld bij een voetbalvereniging een lezing over hoe (fitness)oefeningen kunnen leiden tot betere voetbalprestaties en sneller herstel.

Data-gedreven content

Deel successen van jouw onderneming en welke lessen anderen hier uit kunnen trekken. Mensen zijn geïnteresseerd in werkende formules en informatie die zij als bron en startpunt van hun eigen content kunnen gebruiken.

Resource page linkbuilding

Laat experts in een vakgebied weten dat je hun als bron gebruikt. Geef bijvoorbeeld een workshop met daarin informatie omtrent een onderwerp. Geef een lijstje van experts in het vakgebied. In veel gevallen zullen zij bereid zijn ondersteunde informatie te geven en is er een ingang voor het aangaan van een connectie.

Fitleads

Fitleads is een leadgeneratie bureau voor sportscholen en boutique studios. Ons team is gespecialiseerd in fitness industrie marketing. Door ons nauwe klantcontact zorgen we ervoor dat deze leads goed opgevolgd worden en dat deze leads ook daadwerkelijk tot meer klanten leiden. Wil jij een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te ontdekken wat Fitleads voor jou kan betekenen? Vraag dan hier meer informatie aan.