In deze blog behandelen we welke online kanalen je het best kan inzetten voor je sportschool. Het is namelijk afhankelijk van jouw onderneming en doelstellingen op welke platformen je aanwezig wilt zijn. Om je een goed beeld te geven van wanneer welk platform relevant is, zullen we het See, Think, Do, Care-model gebruiken.
See, Think, Do, Care model
Het See, Do, Think, Care model is gemaakt door Google om de customer journey, oftewel de klantreis in kaart te brengen. Hieronder geven we je een korte uitleg van elke fase in dit model én welke vormen van online marketing je hiervoor in kunt zetten.
See-fase
In de ‘See’ fase leert een persoon je sportschool kennen. Het doel in de ‘See’ fase is dan ook naamsbekendheid. Hiervoor is het belangrijk dat je een herkenbare naam en logo hebt, zo kunnen potentiële nieuwe leden jouw sportschool beter herinneren in de toekomst.
Verder is het dus belangrijk dat je voor een groot publiek zichtbaar bent en presenteert waarom mensen die willen gaan sporten, voor jouw sportschool zouden moeten kiezen.
Online kanalen die je hiervoor in kunt zetten, zijn Facebook, Instagram, YouTube, display advertenties en TikTok. Op TikTok kan je natuurlijk organische posts plaatsen. Daarnaast kan je adverteren op een regio. Het adverteren op een regio is recent toegevoegd aan TikTok. Op het moment kan je alleen nog op grotere steden adverteren.
Je kan ook zelf posten op Instagram en Facebook. Als je hier leuke, creatieve of leerzame inhoud deelt, dan kan je op een gratis manier meer volgers verkrijgen die wellicht later lid worden.
Think-fase
In de ‘Think’ fase is een persoon bewust van zijn behoefte om te gaan sporten. In deze fase gaat de persoon actief op zoek naar een sportschool. Daarom is het belangrijk dat je goed laat zien waarom iemand voor jouw sportschool zou moeten kiezen. Dit doe je met display advertenties en social media platformen zoals Facebook, Instagram, YouTube en TikTok. Ook kan je door middel van bijvoorbeeld retargeting campagnes je advertenties richten op mensen die al interesse hebben getoond in jouw sportschool. Door deze retargeting campagnes in te zetten blijf je als sportschool ‘top of mind’ bij deze persoon. Hierdoor zal deze sneller in de ‘do’ fase zitten voor jouw sportschool.
Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat mensen jouw sportschool kunnen vinden op internet, bijvoorbeeld wanneer zij zoeken naar ‘sportschool’, ‘fitness’ of de naam van jouw sportschool. Dit doe je door middel van zoekmachine advertenties, oftewel SEA.
Wanneer mensen vervolgens op je website komen, is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat deze overzichtelijk en relevant is en een goede indruk achter laat. Als dit op een goede manier wordt gedaan, dan zullen meer mensen uiteindelijk in de do-fase terechtkomen.
Ten slotte kan je emailmarketing inzetten. Zo kan je oud-leden en oud-leads (mensen die eerder lead zijn geweest maar geen lid zijn geworden), benaderen met een actie via de mail. Hierbij is het uiteraard belangrijk dat je een mail schrijft waarbij zo veel mogelijk mensen opnieuw willen gaan beginnen bij je sportschool. Daarnaast moet je letten op privacy wetgeving en technische instellingen. Lees hier ons blog hoe je effectief emailmarketing verstuurd.
Do-fase
In de ‘do’ fase maakt een persoon de beslissing om daadwerkelijk bij jouw sportschool te gaan sporten. De persoon loopt de sportschool binnen, laat zijn gegevens achter op de website of schrijft zich direct online in.
De kanalen die je in de ‘do-fase’ kan gebruiken, zijn remarketing campagnes, emailmarketing en zoekmachine advertenties (SEA). Daarnaast is natuurlijk je website belangrijk zodat mensen gemakkelijk lead of lid kunnen worden.
Nadat iemand zijn gegevens heeft achtergelaten voor bijvoorbeeld een proefles of gratis kennismaking, dient diegene zo effectief mogelijk te worden opgevolgd. Je conversiepercentage van lead naar lid is dan ook erg belangrijk om je marketingbudget zo rendabel mogelijk te maken. Lees meer over hoe je leadopvolging effectief inzet.
Care-fase
De ‘Care’ fase vindt plaats nadat de persoon lid is geworden van je sportschool. Je verwacht misschien dat het niet meer nodig is om hiervoor marketing uit te voeren. Echter is het zo dat je nog veel uit je huidige leden kan halen! Zo kan je extra diensten verkopen aan je huidige leden of meer leden verkrijgen door middel van leden die erg tevreden zijn over je sportschool.
Het beste platform wat je hiervoor kunt gebruiken, is email. Als het goed is, heb je een emailbestand opgebouwd met je huidige leden. Bedenk een leuke actie, bijvoorbeeld 2 gratis PT sessies (bij aanschaf van 5 sessies). Op deze manier kan iemand kennis maken met PT. Wanneer dit goed bevalt kan het lid op een later tijdstip wellicht meer PT afnemen. Daarnaast kan je een bring-a-friend actie doen. Huidige leden kunnen dan nieuwe leden aanbrengen. Zowel de huidige als de nieuwe leden krijgen dan een beloning.
Naast deze acties kan je leden ook op de hoogte houden door middel van een nieuwsbrief. Zo kan je bijvoorbeeld je leden voor een nieuw apparaat laten kiezen of nieuwe groepslessen aankondigen.
Conclusie
Uit onze ervaring kunnen we zeggen dat hoe verder in de funnel, hoe rendabeler de campagnes worden op de korte termijn. Echter is het wel zo dat het krijgen van een sterke naam in de omgeving van je sportschool, op langere termijn van grote waarde kan zijn.
Het is hoe dan ook belangrijk om actief te zijn op sociale media, zodat je hier (zonder advertentiebudget uit te geven) zichtbaar bent in je regio. Daarnaast is het hebben van een goede website met een goede SEO belangrijk.
Wanneer je een beperkt budget hebt, kan je het best focussen op platformen zoals emailmarketing, SEA en remarketing. Daarna kan je investeren om te adverteren op Facebook, Instagram en TikTok, zodat je je naamsbekendheid vergroot en latente behoeftes aanspreekt van potentiële nieuwe leden.
Een kanttekening hierbij is echter wel dat je een ‘klassieke’ sportschool bezit, dus met klassieke apparatuur. Uit ervaring kunnen wij zeggen dat wanneer je bijvoorbeeld een EMS studio, of afvalkliniek hebt, dat advertenties op sociale media dan vaak beter presteren dan SEA. EMS studio’s en afvalklinieken kunnen namelijk goed inspelen op latente behoeftes door middel van social media advertenties.
Fitleads heeft ervaring met ‘klassieke’ sportscholen, afvalklinieken, EMS studio’s, boutique clubs, PT clubs, bootcamp clubs, vechtsportscholen, enzovoort. Hierdoor weten wij precies wat voor jou de beste aanpak is om zo veel mogelijk nieuwe leden te krijgen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw club? Neem dan contact met ons op.